Tüketici Davranışları Kuramı

Tüketici Davranışları Kuramı

Tüketim olgusu tüm ekonomik sistemlerin ve pazar denen alanın varlık nedenidir. İnsan ihtiyaçları, arzuları, istekleri ve tüketim olgusunun ardında yatan itici gücü oluşturmaktadır. Bir an için insan ihtiyaçlarının (yeme-içme-barınma-giyinme gibi..) olmadığı gibi bir dünya hayal edelim. Böylesi bir dünyada tüketim olgusu anlamını yitirmektedir. Tüketim söz konusu olmadığı bir ortamda üretimden bahsetmek anlamsızdır. Üretimin olmadığı bir dünyada günümüzde modern iş dünyasının baş unsurları olan işletmelerden , pazarlardan, ekonomik sistemlerden ve hatta politik sistemlerden bahsetmek anlamsızdır. Bu nedenle tüketim ve tüketici olguları insan için çok önemlidir.

Çağdaş pazarlama felsefesi müşteri memnuniyeti, müşteri tatmini sağlamayı hedefler. Müşteri memnuniyeti ise beklentilerin anlaşılması ve karşılanmasıyla sağlanır. Müşteri memnuniyeti olgusunun nasıl bir süreç sonucunda oluştuğu kararının ve hangi unsurların etkileşimi altında gerçekleştiği tüketici davranışları çalışmalarının temel sorunlarındandır.

Teknolojideki ekonomik yaşamdaki ve bunların etkisiyle bireylerin yaşam tarzındaki değişmeler pazar dinamiklerini oda tüketicilerin beklentilerini , tüketim deneyimlerini ve bunlara ilişkin değerlendirme kriterlerini değiştirmeye başlamıştır. Yani günümüz modern yaşamda tüketiciler değişmeye başlamıştır.

Tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarına tüketim kanıtlarına ve yaşam tarzlarında da çok ciddi değişimlerin olduğu gözlemlenmektedir. Akıllı bireyler mabedleşen alışveriş merkezleri , aktif yaşamın getirdiği kolaylıklar, sosyal medyanın yeniden şekillendiği sosyal ilişkiler ve daha nice yenilikler günümüz tüketicisi için yeni yaşam tarzları ve alışveriş seçenekleri sunmaktadır.

Pazarlama bir yandan da yeni ihtiyaç , istek, arzu ve beklenti oluşturmak demektir. Yeniden üretim , büyüme, istihdam ve gelişme demektir. Tüketiciler bazen ihtiyaçlarınında farkına varamaz. Pazarlamacılar aynı zamanda bu gizli ihtiyacı ortaya çıkarmaya çalışır. Son 30 yılda teknolojide iletişimde ve küreselleşen (globalleşen) dünyadaki gelişmeler, sadece pazardaki ürün ve hizmet çeşidi artırmakla kalmamış, işletmeler arasındaki rekabeti de derinleştirmiştir. Bunun sonucu olarak da işletmeler kaliteli ürün yada hizmetin yanında tüketici için değer oluşturmak zorundalar.

  1. Tüketici: Kişisel yada ailesinin ihtiyaç , istek ve arzuları için pazarlama bileşenlerine satın alan yada satın alma kapasitesinde olan gerçek kişilerdir.

  2. Müşteri: Bir işletmeden sürekli hizmet alan yada devamlı aynı markayı satın alan tüketicidir. Dolayısıyla her müşteri tüketicidir ama her tüketici müşteri değildir. Bu yüzden firma arasında müşteri süreklilik nedeniyle tüketiciden daha önemlidir.

  3. Alıcı: Başkaları adına satın alma eylemini gerçekleştiren kişi yada kurumlardır.

Bu makale tamamen organik olarak Ali Akay bloğunda yayınlamıştır. İçerik alıntı gösterilmeden kopyalanamaz, Tüketici Davranışları Kuramı adlı makalemizi okuduğunuz için teşekkür ederiz.

Sorularınız var ise yorum ile sorunuza yanıt bulabilirsiniz.

0 0 vote
Article Rating

Tüketici Davranışları Kuramı makalemizi okuduğunuz için teşekkür ederiz.
Sorularınız var ise yorum alanından çekinmeden sorabilirsiniz.

Share your vote!


Paylaşımımızı beğendiniz mi?
  • Fascinated
  • Happy
  • Sad
  • Angry
  • Bored
  • Afraid